21 iunie 2011

Cronica animata. Lupul, Scufiţa şi Enigma

Să găseşti români „la locul catastrofei”, indiferent unde în lume se produce catastrofa, a devenit o ştire aproape comună, aşa cum sînt cele care anunţă blocaje pe DN 1 la începutul (sic) week-endului şi la sfîrşitul lui (din nou, sic) sau întoarcerea căpşunarilor în ţară de Paşti şi de Crăciun. Am aflat cu tristeţe că au fost români printre victimele de la WTC, în tsunami-ul din Tailanda şi în trenurile din Madrid. Însă zilele trecute am găsit cu bucurie un român altundeva decît la locul accidentului, şi anume în distribuţia filmului Hook: îl cheamă Bogdan Gheorghe şi l-a jucat (trebuia făcută o concesie şi apetitului pentru ironie al soartei) pe unul dintre copiii dispăruţi. De ce scanam distribuţia din Hook? Fiindcă am fost surprins să aflu că Glenn Close a avut un rolişor în film (cu acea ocazie, am mai avut parte de cîteva surprize, descoperindu-i pe la coada casting-ului pe Gwyneth Paltrow (Young Wendy) şi George Lucas (Man kissing on bridge), şi pe Dodi Al-Fayed printre producătorii filmului.

De fapt, seria surprizelor a debutat în momentul în care am găsit-o pe fosta Cruella de Ville din 101 şi 102 Dalmaţieni, pe focoasa Alex Forrest din Atracţie fatală, în postura de bunică a Scufiţei Roşii în Hoodwinked (mă rog, de voce a bunicii). Dar cînd e vorba de Glenn Close, nimic nu e ceea ce pare. Bunica (Granny Puckett) e campioană la făcut prăjituri, dar şi la sporturi extreme; se descurcă de minune la alpinism, ski, snowboarding, zbor cu parapanta şi bătăi cu bulgări de zăpadă.
De altfel, întreaga poveste a Scufiţei Roşii nu mai e ce-a fost. Pădurarul e de fapt un actor care caută să obţină rolul de tăietor de lemne într-o reclamă (între timp, supravieţuieşte ca şofer pe camionul care livrează şniţele şi visează la ziua în care va face turnee în toată lumea cu un grup de iodlerişti). Lupul e reporter de investigaţii (scrie la ziarul „Once Upon a Times”), veveriţa e fotoreporter, iar Scufiţa e comis-voiajor.  
Miza întregii poveşti sînt dulciurile. Prin pădure bîntuie un hoţ care fură reţetele pentru a monopoliza producţia de dulciuri în scopul obţinerii controlul pădurii. Pe rînd, prăvăliile care vînd bunătăţi dau faliment. Însă Hoţul de Scofeturi n-a reuşit încă să pună mîna pe Cartea de bucate a Bunicii, ultimul lucru de care mai are nevoie pentru a-şi duce la îndeplinire diabolicul plan. Aşadar, în momentul în care la casa Bunicii se produce o violare de domiciliu, poliţia îl bănuieşte pe Banditul Bunătăţilor. Suspecţi sînt nu doar Lupul (surprins în casa Bunicii, acesta încasează o bătaie soră cu moartea de la Scufiţă - care, uitasem să vă spun, are centura neagră la karate - şi e acuzat de intrare prin efracţie şi tentativă de a mînca), ci şi Pădurarul (acuzat de port ilegal de topor), Bunica („dacă duc o viaţă dublă, plină de secrete şi minciuni, nu e un motiv să mă bănuiţi”, zice ea) şi Scufiţa însăşi (zboară fără permis in compania unui grup de colibri). 
Mă voi opri aici cu relatarea poveştii, fiindcă cred că o metodă mai bună de a vă trezi apetitul pentru acest film este redarea cîtorva dialoguri pe care eu unul le-am găsit absolut savuroase.

Şeriful Grizly: Puneţi-le suspecţilor cătuşe şi duceţi-i în centru.
Plutonierul-barză: Şefu’, sîntem în pădure, n-avem centru.

*
(Scufiţa cade din telecabină.)
Lupul: Hei, ai luat o căzătură zdravănă.
Scufiţa: A, ai văzut?
Lupul: Da. Gravitaţia funcţionează.
*

(Interogatoriul Lupului.)
Detectivul Nicky Flippers: Deci, domnule Lup... Pot să-ţi spun Lupu’?
Lupul: Poţi să-mi spui Sheila. Îmi plac florile proaspete şi plimbările lungi.
Flippers: Îmi pari cunoscut.
Lupul: Umblu mult prin pădure.
Flippers: Cu ce te ocupi?
Lupul: Sînt cioban.
Flippers: Mda... Ai un stil aparte de a-ţi face treaba.
Lupu: Ce vrei, am fost crescut de lupi.
Flippers: Poate nici nu eşti un lup adevărat.
Lupul: M-ai prins. Sînt pudel. N-am mai fost de mult pe la bărbier.

*

Nicky Flippers: Noi nu arestăm oamenii pentru că sînt înfricoşători.
Unul dintre cei trei purceluşi (în walkie-talkie): Alo, Bruce, îl ştii pe tipul din închisoare?
Bruce: Cel înfricoşător?
Purceluşul: Da. Dă-i drumul.

*

Şi, în final, iată cum arată celebrul dialog referitor la mîinile, urechile şi ochii bunicii:  Lupul o aşteaptă pe Scufiţă în casa bunicii. Este deghizat în Bunicuţă (care e un fel de Martha Stewart din pădure) folosind materialele promoţionale din trusa „Masca, şorţul şi rochia”.
Scufiţa: Cine eşti tu?
Lupul: Sînt bunica ta.
Scufiţa: Arăţi ciudat, Bunico.
Lupul: Am fost bolnavă...
Scufiţa: Faţa ta arată ciudat. Nu ţi se mişcă buzele cînd vorbeşti.
Lupul: Chirurgie plastică. Bunica a suferit o mică intervenţie.
Scufiţa: Ce mîini mari ai...
Lupul: Ăăă... Ca să mă pot scărpina mai bine pe spate.
Scufiţa: Şi ce urechi mari ai...
Lupul: Ca să-ţi pot auzi mai bine reproşurile.
Scufiţa: Şi ochii tăi sînt foarte mari...
Lupul: Altceva n-avem de făcut, decît să vorbim despre cît de mare m-am făcut?

Publicat (long time ago) in revista ELLE. www.elle.ro 

Titlul original: Hoodwinked, 80 minute, producţie Kanbar Entertainment (în România prin ProVideo)
Regia şi scenariul: Cory Edwards, Todd Edwards, Tony Leech
Voci: Anne Hathaway (Scufiţa), Glenn Close (Bunica Puckett), Patrick Warburton (Lupul), James Belushi (Pădurarul), Xzibit (Şeriful Grizzly), Chazz Palminteri (Woolworth), Andy Dick (Boingo)


Niciun comentariu: