Auto

Bacsis obligatoriu

În traficul din București, dacă vrei să rămîi întreg (și tu, și mașina ta), cel mai bine e să cedezi. Să cedezi trecerea. Cea mai mare greșeală e să respecți regulile. Au prioritate cei care ar trebui să dea prioritate sau cei care vor să intre în coloană. Cel mai mult îi iubesc pe cei pe care îi las să-mi intre în față și, drept mulțumire, 50 de metri mai încolo încearcă să facă stânga peste banda continuă; bonus: pe sensul opus e tot coloană (dacă treceți pe Calea Floreasca veți înțelege imediat ce zic – deși acu', că v-am zis, mai bine ar fi s-o evitați...) și, al dracului, nici unul nu-i cedează trecerea...
La benzinărie, trebuie să-i dai ceva băiatului care-ți pune benzină. Asta n-ar fi o problemă. Problema e că se supără dacă nu-i dai. N-ai bani mărunți? Asta nu e o explicație. Eu m-am învățat minte: nu mai calc în benzinării fără mărunțiș în buzunar. Nu vreau să-l supăr pe băiatul de la pompă. De fapt, nu vreau să supăr pe nimeni, dar asta-i problema mea. Culmea, în unele stații scrie la loc vizibil că ți se oferă gratuit inclusiv spălatul geamurilor. Dar pentru spălatul geamului trebuie să-i mai dai ceva băiatului. Altfel, se supără și mai tare. Apropo, n-am fost zilele astea în benzinării, să nu credeți că am boicotat boicotul. Povestesc din amintiri. În orice caz, stresante zile pentru tipii de la pompă.
Nu mai zic de cei care, în intersecții, îți spală parbrizul vrei-nu vrei. Ajungi să preferi să le dai ceva, numai să nu-ți mozolească mașina.
Modul în care se circulă în București mi se pare descris exemplar de un banc mai vechi: un taximetrist trecea numai pe roșu. Clientul, crispat pe bancheta din spate, îi zice la un moment dat: "Ce faci domne'? Treci numai pe roșu!" "N-aveți grijă, sînt șofer profesionist." Mai trece pe roșu de cîteva ori, apoi prinde un semafor pe verde și oprește. Clientul nu mai înțelege nimic: "Păi ce faci, acuma stai?" "Normal că stau. Dacă trece vreun profesionist?"

Ce nu-ti da RCA-ul

Zilele trecute mi-am găsit mașina lovită în parcare (ceva obișnuit, în București...). N-am lovit-o pe parcursul celor aproape 20.000 km pe care i-am făcut cu ea, însă, cînd am lăsat-o singură în parcare cîteva zile, s-a găsit imediat cineva care s-o trosnească. Și apoi s-o șteargă mișelește.
Nu pornesc de la premisa că omul nu avea RCA și că acesta e motivul pentru care a fugit de la locul faptei. Am convingerea că avea RCA și totuși a dat dovadă de lașitate. Cel mai probabil, e un vecin. Parcarea noastră e foarte aglomerată și, ca să parchezi, trebuie să faci niște manevre care cer oarecare îndemînare.
Dacă nu ești îndemînatic, ai RCA. Altfel, de ce-l mai plătești? Ca să-i îmbogățești pe asiguratori? Ca să nu te amendeze Poliția dacă nu-l ai? RCA-ul îți asigură spatele. Te ajută pe tine, meltean prost și incapabil să faci o manevră elementară, să fii civilizat. Mai mult, îți dă șansa să fii demn: ai greșit, recunoști. Se întâmplă.
RCA-ul e infuzia de curaj care te ajută să-ți recunoști vina. Să-ți asumi, aparent, o responsabilitate (aparent, fiindcă oricum nu răspunzi de nimic: ai trosnit mașina altuia, îi dai asigurarea și gata; omul își repară mașina pe asigurarea ta. Nu pe CASCO, cum trebuie să fac eu acum, urmînd să mă trezesc, de la anul, cu prima mărită).Cînd e vorba de accidente ușoare, chiar dacă ești vinovat, n-ai de-a face cu Poliția, nu primești amendă, nu iei puncte, nu ți se suspendă permisul. Ce te împiedică atunci să fii om? Dar nu. Tu nu vrei să ai demnitate, nu vrei să fii civilizat. Nu vrei să evoluezi, rămîi tot în mocirlă și te comporți în continuare ca un nevertebrat.
RCA gives you the dick, but what's the use of it since you don't have the balls?

Azi am decis să fiu calm. Să nu mă enervez cât timp sunt la volan. Am să cedez trecerea și cînd am eu prioritate. N-am să-mi ies din pepeni cînd tu, din spate, mă claxonezi fiindcă am oprit la trecerea de pietoni. Nu-mi pasă nici dacă vii pe contrasens și insiști să treci: îți fac loc, prietene, se poate? Ce convenție stupidă, acest sens unic! (...)