15 mai 2011

Noaptea trista a muzeelor

M-am lecuit de Noaptea Muzeelor la precedenta editie. Atunci am stat la doua cozi imense ca sa vizitam Muzeul Tehnic si Muzeul de Geologie. La Muzeul Tehnic, din cauza aglomeratiei, procedura de acces era standardizata: intrai intr-un sir indian si mergeai cum te ducea sirul. Vedeai (sau nu) din mers ce era de vazut. Nu puteai sa faci stinga sau dreapta si nici nu avea sens sa incerci - ii incurcai pe cei care veneau din sens opus. Nu puteai nici sa zabovesti in fata vreunui exponat, ca te impingeau cei din spate.
Nu stiu ce am vazut, n-am retinut nimic in afara imbulzelii, galagiei, a chipurilor asudate, a parintilor stresati ca nu-si gasesc copiii. Ca sa nu ne dam batuti chiar atit de usor, am zis apoi ca ar fi mai bine sa mergem intr-un loc suficient de interesant, dar poate nu atit de vinat de amatorii de chilipiruri culturale. Muzeul de Geologie mi s-a parut a fi potrivit. Doar ca aici erau prezenti nu doar amatorii de chilipiruri culturale, ci toti amatorii de chilipiruri: in incinta muzeului se desfasura un soi de tirg de bijuterii confectionate din pietre mai mult sau mai putin pretioase. Haosul era de nedescris. Tineri care alergau in sus si-n jos pe scari, parinti strigindu-si copiii, citeva doamne indignate dintr-un motiv pe care nu am reusit sa-l identific, multimi calcindu-se pe picioare, rupindu-si hainele ca sa ajunga linga tarabele cu bijuuri si amenintind integritatea vitrinelor in care erau expuse rocile.
Mi-a ramas in minte imaginea unei distinse doamne muzeograf (cred), rezemata de un perete, martor mut si cu privirea impietrita al repetitiei pentru sfirsitul lumii care se desfasura chiar sub acoperisul institutiei in care lucra. Doamna aceea mi-a amintit de mama, care, la petrecerea mea de majorat, a asistat neputincioasa la o scena care o amuzase in filme, dar despre care nu-si inchipuia vreodata ca s-ar putea petrece pe viu in casa ei (si cu vesela ei...): invitatii au inceput sa se bata cu tortul si sa se improaste cu cafe frape-ul. Probabil ca o privire asemanatoare trebuie sa fi avut si Marie Antoinette cand a vazut gloata intrand in salon si incepand sa-i cotrobaie prin portelanuri.
Probabil ca ideea acestei intitiative, altfel nobile si generoase, e sa atraga lumea in muzee, sa provoace curiozitatea si sa-i faca pe oameni sa revina in muzeu, platind un bilet. Pina aici e perfect. Ce se intimpla in fapt e insa o contrazicere totala, o anulare a ideii de vizita la un muzeu, cel putin in ceea ce-mi inchipui eu ca ar trebui sa insemne asta: timp sa admiri fiecare exponat, eventual sa ai un ghid care sa-ti dea explicatii (si sa fie liniste ca sa-l poti auzi); o vizita la un muzeu ar trebui sa fie un moment de relaxare activa, nu un galop imbecil printre exponate. Sint curios citi dintre cei care au fost o data la Noaptea muzeelor au repetat experienta la editia urmatoare. Si citi s-au intors mai tirziu ca sa viziteze cu adevarat muzeele pe care le-au bifat in minunata Noapte.
Este uimitor ce impact are cuvintul gratis: un bilet la muzeu costa citiva lei, poate ceva mai multi daca muzeul are o expozitie sau un eveniment special. Biletul la muzeu costa putin tocmai pentru ca oricine sa si-l poata permite. Noaptea muzeelor arata ca a renunta la acesti putini bani nu e o idee fericita. Tot ce e gratis, ca si tot ce e excesiv de scump, e dubios. Si, in final, inutil.

10 comentarii:

otilia mihailov-dumitrescu spunea...

Si eu care am suferit ca nici anul acesta n-am ajuns la Noaptea muzeelor :-)

Cristina Simion spunea...

'Noaptea Muzeelor' e un succes in multe locuri. Ideea nu e neaparat aceea de a economisi banii de bilet, ci de a face dintr-o vizita la muzeu un eveniment. Pentru multi, vizita la muzeu e un lucru pe care il poti programa oricand, drept care nu-l programezi niciodata. Daca, insa, ceva te face sa crezi ca vizita se poate transforma intr-un eveniment, potentat de expozitii, oferte sau tururi speciale, atunci astepti 'Noaptea muzeelor' asa cum astepti un concert care se intampla 'doar o data'. Eu am avut o experienta foarte frumoasa in Germania - iar muzeele si autoritatile locale nu pierd bani din 'intrarea gratuita', caci castiga din vanzarea obiectelor sau serviciilor adiacente vizitei la muzeu (de la 'suveniruri', la inchirierea spatiului pentru diversi expozanti sau comercianti).

Doru Iftime spunea...

@otilia
Din pacate, nu cred ca ai pierdut nimic. Fapt e ca poti merge in weekend linistita la orice muzeu. Nu e aglomerat aproape niciodata (din nefericire pentru cei care maninca o piine de aici, multi dintre ei oameni exceptionali). Poate la Antipa sa fie ceva agitatie.

Doru Iftime spunea...

@Cristina
Cred ca din punct de vedere al numarului de vizitatori, e un succes si la noi. Si ideea in sine, am zis, e frumoasa. Doar ca la noi, in respectiva noapte, te intilnesti la muzeu nu doar cu oamenii care chiar sint interesati de eveniment, ci si cu cei care vad in el o buna ocazie de a sparge seminte intr-o incinta acoperita, nu pe stadion, in parcuri sau in fata blocului, cum fac de obicei.

The Fairy's Apprentice spunea...

Ma bucur mult ca ai reinceput sa scrii pe blog, m-am tot uitat si am asteptat momentul :).
Mie mi-a placut sa vad multi tineri in oras, care pareau sincer interesati de eveniment. O ocazie buna sa fugi de-acasa, e adevarat, dar poate si ocazia sa vada ceva interesant. Sper.

Alex Sincan spunea...

Doru, nu ma mir ca nu ti-a placut. Noaptea gratis a muzeelor nu e prentru cei de felul tau, ci pentru cei carora daca nu le spui "gratis", nu misca niciun degetel. Asa, poate (fie si din greseala) ajung si ei sa stie mai multe despre lumea in care traiesc. Teoretic, asemenea demersuri ar putea stopa, la un moment dat, dezumanizarea Romaniei, care a prinz viteza rau in ultimul timp... Ce sa mai zic? Sa amintesc ca Muzeul Tehnic geme de lucruri nemtesti?

Doru Iftime spunea...

@The Fairy's Apprentice
Iti multumesc, iata un mesaj flatant! Cit despre obiectul discutiei, problema nu era pustimea de pe strazi, care se bucura de ocazie ca sa scape de-acasa, ci multimea buimaca din muzee, care nu pare sa faca deosebirea intre o portie gratuita de cultura si una - la fel de gratuita - de mici cu bere si mustar.

Doru Iftime spunea...

@Alex
Adevarat. Insa, apropo de lucrurile nemtesti de la Muzeul Tehnic, tin minte precis ca anul trecut cind am decis sa nu stam acasa de Noaptea Muzeelor, motivul principal pe care l-am avut in minte a fost sa-i arat fiului meu automobilul perfect aerodinamic al lui Aurel Persu. :)

another_cherry spunea...

Si eu ma aoleam ca nu am ajuns la concertele de la MNAC, despre care am inteles ca au fost grozave. cred ca depinde mult de tot de cine conduce si cum muzeul respectiv.

Unknown spunea...

aflu de la Doru cu uimire, ceva ce media dominanta ascunde: la romani totul este romanesc....da, aceste campanii nu genereaza buy-in, nu schimba atitudini....care a fost evolutia ulterioara, in fiecare an, a crescut nr. de vizitatori, au crescut incasarile? sau este pastisa noptii de Inviere, de se duce lumea ca este convinsa sau este un comportament de grupl mimetic, conventional?